Stanley, Jack ve Kevin

70 yılı geride bırakan "Comics" evreninde klişelere sıkışmış Hollywood ve formül yapımlardan sıkılmış izleyiciyi bekleyen yüzlerce hikâye var. Önümüzdeki yıllarda arka arkaya perdeye ve ekrana taşınacaklar.
02.05.2016 - 17:23
Facebook
Twitter
Google+
LinkedIn
+

Stanley Martin Lieber (Stan Lee) 1922’nin karlı bir Aralık günü New York’ta doğdu. Babası bir terziydi. Gençliği Bronx’ta duvara bakan tek odalı bir evde geçti. 1939’da bir akrabasının sahibi olduğu Timely Comics’te asistan olarak başlayan macerası, Örümcek Adam, Iron Man, Hulk, Thor, Daredevil ve X-Men’in yaratıldığı Marvel Evreni’ne dönüştü. Stan bugün 93 yaşında ve hâlâ yeni karakterler üretmeye devam ediyor.

Jack Kirby çizgi roman dünyasının bir başka efsanesiydi. 1930’larda sektöre adım attı. Stan Lee ile 1939’da Marvel’ın kök şirketi olan Timely Comics’te tanıştılar. Captain America, Fantastic Four, Hulk, Thor, X-Men gibi efsanelerin hayata geçmesinde önemli rol oynadı. Şirketler üstü bir sanatçıydı. Değişik yıllarda hem DC Comics hem de Marvel için çalıştı. Çizgi romanlara derinlik, enerji ve tutku katan büyük bir hikâyeciydi.

1929 Ekonomik Buhranı ve üstüne İkinci Dünya Savaşı gibi dönemlerde Amerikalılar süper kahramanlarla moral buluyordu. Captain America’nın o dönemde doğuşu çok da şaşırtıcı değildi.

Stanley, Jack ve Kevin

Kevin Feige 1973 yılında Boston’da doğdu. En büyük tutkusu Stan ve Jack gibilerin yarattıkları DC ve Marvel evreninde gezmekti. Çocukluğundan beri bir çizgi roman tutkunuydu ve onlara en derin detaylarına kadar hâkimdi.

Aile ve komedi filmleriyle tanınan Lauren Donner’ın 2000 yılında çekilecek ilk X-Men için bir yardımcıya ihtiyacı vardı. Tavsiye üzerine 27 yaşındaki Kevin Feige’i yardımcı olarak yanına aldı. Filme yaptığı katkılar ve gişe başarısıyla başlayan hızlı yükseliş onu önce iki numaraya, sonra da Marvel Stüdyoları’nda prodüksiyondan sorumlu başkanlığa taşıyacaktı.

Marvel’ın elinde kocaman bir dünya vardı. Ancak Iron Man, Captain America, Thor ve diğerleri DC Comics’in Batman veya Superman’i kadar tanınmıyordu. Marvel’ın Iron Man ile aldığı risk büyük bir ödülle geri döndü. Karakterler peşpeşe beyaz perdeye taşındı. Feige’in ilk 10 yılı 8,3 milyar dolar gişe yaptı.

Stanley, Jack ve KevinAma asıl hedefi karakterleri tek tek tanıtıp, ardından Avengers’ı devreye almaktı. Böylece birbirine geçişli hikâyelerden oluşan Marvel evrenini kitlelerle buluşturacaktı. Süreklilikle hedef kitleyi sıcak tutmak, genişletmek ve ana filmlere yönlendirmek gerekiyordu. ABC kanalıyla yapılan anlaşma ile 2013’te Marvel/Agents of Shield dizisi lanse edildi. Prime-time’da gelen yüksek reyting, Agent Carter (ABC) ve Daredevil (Netflix) anlaşmalarını tetikledi.

Bugün, Warner (DC Comics) gecikmiş olsa da trene son vagondan binmeye çalışıyor. “Batman vs Superman Dawn of Justice” ve televizyonda “Legends of Tomorrow” ile Marvel’ın karşısında zemin arıyor.

70 yılı geride bırakan “Comics” evreninde klişelere sıkışmış Hollywood ve formül yapımlardan sıkılmış izleyiciyi bekleyen yüzlerce hikâye var. Önümüzdeki yıllarda arka arkaya perdeye ve ekrana taşınacaklar.

Özellikle GenY ve Z ile etkileşecek platform arayan markalar için entegrasyondan “merchandising”e kadar irili ufaklı pek çok fırsat var.

“Türkiye için niş mi kalır?” sorusunun cevabı, gişesi milyonu geçen Marvel filmlerinde yatıyor. Üstüne üstlük çoğu karakter geniş kitlelerce uzun zamandır biliniyor.

Son dönemde bu fırsatı görüp en iyi değerlendiren marka Türk Hava Yolları oldu. “Batman v Superman” sponsorluğu, kreatifinden özel medya kullanımlarına kadar ders niteliğinde örnek bir vaka.

“Comics” evrenine kendinizi uzak hissediyorsanız, bir yerlerden başlamak için bu ay son derece ideal: 6 Mayıs’ta vizyona girecek Captain America ve 19 Mayıs’taki yeni X-Men, gelecekteki projeleriniz için ilham kaynağı olabilir.