Referandum ve reklamın gücü

Cumhuriyet tarihi boyunca yapılan 5. referandum için 12 Eylül’de sandık başına gittik. 1982’de yaklaşık yüzde 92’lik bir oranla onaylanan 1982 Anayasası TBMM’de 16 kez değişikliğe uğradıktan sonra 12 Eylül’de yüzde 58’lik bir destekle kısmen değiştirildi...
01.10.2010 - 00:00
Facebook
Twitter
Google+
LinkedIn
+

Cumhuriyet tarihi boyunca yapılan 5. referandum için 12 Eylül’de sandık başına gittik. 1982’de yaklaşık yüzde 92’lik bir oranla onaylanan 1982 Anayasası TBMM’de 16 kez değişikliğe uğradıktan sonra 12 Eylül’de yüzde 58’lik bir destekle kısmen değiştirildi.

Bu süreçte ülke büyük bir siyasal iletişim kampanyasına tanık oldu. Yasal olarak mümkün olmadığı için kampanyada televizyon mecrası kullanılamadı. Sinema ise kullanılabileceği halde kullanılmadı. Outdoor, gazete ve internetin çok yoğun kullanıldığı kampanya sürecinde Ak Parti tek başına diğer siyasi partilerin yaptığı reklam yatırımlarının 7 katından daha fazla reklam yapmış görünüyor.

Sadece ulusal gazete ve outdoor mecrasını ölçen Nielsen’in verilerini sizlerle paylaşıyorum. Bu verilerde outdoor mecrasındaki yatırımların hepsini göremiyoruz.

 

Örneğin duvarlar, yollar, köprüler, bina giydirmeleri bu tablolarda yok. Ströer Kentvizyon, Wall, Clear Channel’ın dışındaki şirketlerin pazarladığı kent mobilyalarındaki yatırımlar da bu verilerde yok. Keza Clear Channel’in Eylül ayı verileri de yine bu tablolarda yer almıyor. Anlaşılan o ki, bu veriler eklense, Ak Parti’nin toplam referandum yatırımı diğer tüm partilerin yatırımının 10 katını aşardı.

 

Bana göre, “Evet oyları ile Hayır oyları arasında neden 16 puanlık fark var?” sorusuna cevap arayanlar için bir büyük izahat tam da bu tabloda yatıyor: Bayanlar baylar, frekans bazen çok şey demektir!

FELİS’TE KAZANANLAR REKLAMVERENLER OLDU
Bu yıl Felis Ödülleri’nin beşincisini gerçekleştirdik. İletişim teknolojilerinin alabildiğince geliştiği, medya seçeneklerinin olabildiğince çoğaldığı bir dönemde bu ödüller reklam yaptıran şirketler açısından çok büyük anlam taşıyor.

Artık dünyada her şey çok bol. Ürünler, markalar, seçenekler, medya… Andy Warhol’un pop-art sloganı “Herkes bir gün 15 dakikalığına şöhret olacak” cümlesi çoktan gerçek oldu. Kişilerin kendi mecralarını yarattığı bir dünyada yaşıyoruz. Tüm bu karmaşık yapının içerisinde markaların işi giderek zorlaşıyor. Tüketiciye ulaşmak, tüketiciyle anlamlı bir buluşma sağlamak noktasında en büyük görev ise medya ve reklam ajanslarına düşüyor.

5.YILDA 383 PROJE
Felis Ödüllerini organize etmeye başladığımız ilk yıl reklamverenlerden bazıları “Medya fikrinin nesini ödüllendireceksiniz ki? Sonuçta teknik bir iş” demişlerdi. Bugün geldiğimiz noktada ne mutlu ki, artık jürimizde
reklamveren üye sayımız medya uzmanlarından daha fazla.

2006’da başladığımızda 17 kategoride 114 proje yarışmıştı. Bu yıl ise 23 kategoride 383 proje yarıştı. Beş yıl boyunca medya alanındaki standartların son derece yükseldiğine şahit olduk.

Bir başka dikkat çekici nokta ise artık yaratıcı reklam ajanslarının medya planlama, medya stratejileri geliştirme konusuna büyük ilgi göstermeleri. İlk yıllarda hemen hemen tüm ödüllerimiz medya planlama ajanslarına gidiyordu. Ancak son iki yıldır ödüllerin yarıya yakınının yaratıcı reklam ajanslarına gittiğini görüyoruz. Bu durum bence medya ajanslarını da olumlu etkiliyor. Çünkü rekabet onları daha iyi olmaya zorluyor. Ayrıca hem reklamverene hem de endüstriye işlerinin sadece araştırma, istatistik ve rakamlardan oluşmadığını gösteriyorlar.

ÇIKIŞ YAPAN AJANSLAR
Bu yıl en dikkat çekici ajanslardan birisi Garanti Bankası için yaptığı projelerle Cereyan Medya oldu. Cereyan, birçok ödülün yanısıra büyük ödülün de sahibi oldu. Geçen yıl olduğu gibi aldığı birincilik ödülleri ve başarı belgeleri ile “Yılın Ajansı Büyük Ödülü”nü Mindshare alırken Starcom, istikrarlı başarısını sürdürerek “Yılın Medya Ajansı” ödülünü bu yıl da kazanmayı başardı.

OMD bu yıl birçok başarı belgesinin yanısıra yarışmanın en önemli kategorilerinden birisi olan “En İyi Televizyon Medya Kullanımı” kategorisinde Doritos için hazırladığı “Doritos Geniş Ailenizde Hissedarını Arıyor” isimli yaratıcı çalışmasıyla birincilik ödülünü kazandı. MediaCom ise yarışmaya gönderdiği tek proje olan “Digiturk Ağaçtaki Adamlar” çalışmasıyla “En İyi Yeni Medya Kullanımı” kategorisinde birincilik ödülü kazanmayı başardı.

Geçen yıllara oranla epey zorlu geçen değerlendirme sürecinde seçici kurul, bu yıl, uzun tartışmalar ve 10 turluk bir oylama sonucunda büyük ödül sahibine karar verdi.