Murdock Sabah ATV’den neden vazgeçti?

ATV Sabah ihalesi 5 Aralık’ta gerçekleştirilecek. TMSF’nin koyduğu 1.1 milyar dolarlık seviyeye

26.11.2007 - 12:44 | MediaCat

Facebook
Twitter
Google+
LinkedIn
+

ATV Sabah ihalesi 5 Aralık’ta gerçekleştirilecek. TMSF’nin koyduğu 1.1 milyar dolarlık seviyeye erişileceği öngörülüyor. Bunun üzerindeki sınırı ise konsorsiyumların güçleri belirleyecek. Öte yandan Murdoch Fox TV ve Süzer Grubu ortaklığıyla şansını denedi ama fiyat nedeniyle son aşamada vazgeçti.

Geçtiğimiz hafta ortaya çıkan tabloda üç konsorsiyumun iktisadi bütünlük için ihaleye katılması kesinleşti. Bu konsorsiyumlar: Türkiye’nin Nurol Holding ile dünyanın önde gelen girişim sermaye fonlarından biri olan Carlyle’ın ortaklığında oluşturulan NC Radyo ve Televizyon Yayıncılık A.Ş., Çalık Grubu önderliğindeki Turkuvaz Radyo Televizyon Gazetecilik ve Yayıncılık A.Ş. ve RTL – Sancak – İpek ortaklığından oluşan MARMA Radyo Televizyon Gazetecilik ve Yayıncılık A.Ş.

TMSF Başkanı Ahmet Ertürk konsorsiyumlar belli olduktan sonra yaptığı açıklamada, “Açıkçası biz süreci başlatınca özellikle yabancı yatırımcıdan daha çok ilgi vardı. Ancak son dönemde bu ilgi başvuruya ve talebe dönüşmedi. Ne kadar başvuru olursa, fiyatın yükselme şansı da yüksek olur. Benim için beklenmeyen bir durumdu, beklediğimin altında başvuru oldu” sözleriyle aslında kendisinin biraz hayal kırıklığı yaşadığını ifade ediyordu.


Barajın etkisi…

Gerek Ertürk’ün gerekse kamuoyunun yaşadığı hayal kırıklığının temelinde yabancı şirketler için getirilen yüzde 25 sınırlamasının rolü büyük. RTÜK kanunu gereği televizyon yayıncılığı yapan şirketlerde yabancı şirketlerin payı yüzde 25 ile sınırlanıyor. ATV Sabah ihalesinde de ATV’nin durumu göz önüne alınarak yüzde 25 sınırı, tüm iktisadi bütünlük için kabul edilmişti. Ahmet Ertürk bu sınıra çok önem verdiğinin altını her daim çiziyor, hatta İnfomag’deki röportajında bu konuda hassasiyetin son derece yüksek olduğu ve bir şekilde bu sınırı dolaşmaya çalışanlara göz açtırılmayacağının altı çiziliyordu. Böylece News Corp.’un TGRT’yi alım sürecinde gerçekleştirdiği hülle yönteminin de önü kesiliyordu.


Murdoch, FOX TV ve Süzer Grubu ortaklığıyla şansını denedi ama fiyat nedeniyle son aşamada vazgeçti…

Yüzde 25 barajı göründüğünden daha olumsuz bir etki yapmış gibi görünüyor. Teorik olarak bir milyar doların üzerinde gerçekleşecek olan alım işleminde kaynağın yüzde 75’inin yani en az 750 milyon doların bir yerli oyuncudan çıkması, çok da mantıklı değil. Düğer taraftan genel toplama katkı yapacak olan yabancı şirketin de hem ciddi bir fonlama sağlayıp hem de şirkette yüzde 25 paya sahip olması, yani diğer bir söylemle yüzde 75’i yerli ortaklara bırakması da uluslararası şirketlerde çok kolay verilebilecek bir karar da değil. Hatta News Corp. Başkanı ve medya devi Rupert Murdoch’ın Başbakan Erdoğan ile yaptığı görüşmede dile getirdiği şikayetlerin başında bu konunun geldiği de defalarca gündeme geldi. News Corp’un bu sıkıntılarla birlikte fiyatın da fazla olduğunu düşündüğü ve Süzer Grubu ile son aşamaya kadar getirdiği ihalede daha ileri gitmekten vazgeçtiği de biliniyor.

Kaynak: Businessweek