Medya devinin tahtı sarsılıyor

İngiltere'de başlayan medya depremi giderek yayılıyor. Medya Baronu Murdoch köşeye sıkıştı

14.07.2011 - 00:00 | MediaCat

Facebook
Twitter
Google+
LinkedIn
+

İngiltere’de başlayan medya depremi giderek yayılıyor. Medya Baronu Murdoch köşeye sıkıştı

İngiltere basın tarihindeki belki de en büyük skandal 2002’de kaçırılıp öldürülen ve katili yakın zamanda cezalandırılan Milly Dowler’ın telefonunu da dinlettiğini ifşa etmesiyle patladı. Avustralyalı medya patronu ve dünyanın en büyük basın baronu Rupert Murdoch elinde bulunan New International bünyesinde yer alan İngiltere’nin 169 yıllık en eski gazetesi World of the News bu yüzden satışa çıkarmak zorunda kaldı.

Murdoch’a teklifini çek baskısı

Fakat görünen o ki bu skandal bununla sınırlı kalmayacak ve News International bünyesinde yer alan büyük gazetelere de sıçrayabilir. Şu anda ise satın almayı düşündüğü BSkyB televizyonuna yönelik, Murdoch’a teklifini geri çekmesi için İngiltere parlamentosu baskı yapıyor ve bu yönde ciddi bir politik konsensus sağlanmış durumda.

ABD’de de telekulak paniği: Soruşturma isteniyor

Skandal sadece İngiltere ile de sınırlı kalmayabilir, ABD’li senatör Jay Rockefeller News Corporation’ın ‘telekulak uygulmasına’ gönderme yaparak "Şirketin ABD kanunlarını da ihlal edip etmediği konusunda ciddi soru işaretleri doğduğunu" söyledi. Ayrıca ABD’li Demokrat senatör News Corporation’ın ABD vatandaşlarını da dinleyip dinlemediğine dair bir soruşturma açılması çağrısında bulundu.

ABD’den medya devine göz dağı: ABD vatandaşları da hedef alındı mı?

Senato ticaret komitesi başkanı Jay Rockefeller yetkililerden Rupert Murdoch için çalışan herhangi bir muhabirin bu anlamda ABD’li vatandaşları hedef alıp almadığını tespit etme adına bir araştırma açılması talebinde bulundu, eğer böyle bir şey tespit edilirse bunun bu medya grubu açısından "ciddi sonuçları" doğabileceği uyarısında bulundu.

New York Post, Wall Street Journal, Fox News topun ağzında

Bu, Murdoch’ın pazar günü News of The World adlı gazeteyi kapatma kararının ardından skandala yönelik olarak ABD’de gerçekleşen ilk tepki niteliğinde. Murdoch ABD medya dünyasında önemli bir aktör konumunda. New York Post, Wall Street Journal, Fox News ve yayıncı Harper Collins’in sahibi.

11 Eylül mağdurları hedef alınmış olabilir

Rockefeller yazılı açıklamasında, 11 Eylül saldırısının kurbanları ve ailelerinin News Corporation gatezecilerinin hedefi olduğuna dair kaygılarını ifade etti.

İngiltere’deki BSkyB baskısı ABD’ye yayılıyor

Bu haberler ise Murdoch’ın İngiltere’de BSkyB’yi satın almaktan vazgeçmesi için yapılan baskılara maruz kalırken geldi.

Murdoch The Times, Sunday Times ve The Sun’ı da satabilir

Guardian Murdoch’ın kökten bir çözüm bulmayı düşündüğünü yani elindeki bütün İngiliz gazetelerini satmayı düşündüğünü açıkladı, Murdoch’ın medya imparatorluğunun bir parçası olan The Wall Street Journal’a(WSJ) dayanarak. WSJ ise Murdoch ve bir grup danışmanının News İnternational’ın elinde bulunan üç gazeteyi satmayı değerlendirdiklerini yazdı. Bunlar The Times, Sunday Times and The Sun.

Masada toptan satış ihtimali var

The Wall Street Journal, şirketin skandalın yarattığı ‘nükleer serpintiyi’ yavaşlatmak ve ‘bu işin geleceğini planlamak amacıyla’, masadaki çeşitli stratejik seçeneklerden birinin de toptan satış olduğunu söylüyor.

Avustralya’ya sıçrarsa ülkede basın felç olur

Skandalın Avusturalya’ya da sıçraması söz konusu olduğunda gerçek bir deprem yaşanabilir zira News LTD News Corporation’ın Avusturalya’daki alt kuruluşu ve Avusturalya’daki 12 ana günlük gazetenin sekizinin sahibi, bunun içinde Avusturalya’daki tek ulusal gazete olan Australian da bulunuyor. Ayrıca Sunday gazetesi ve büyük sayıda yerel, kent gazetesi de bünyesinde bulunuyor. Ülkedeki üç büyük şehir; Adelaide, Brisbane ve Hobart’ta tek büyük günlük gazete Murdoch tarafından yönetiliyor.

‘Kamu yararı için elini çek’

Skandal News of The World’ün kapanmasının ardından İngiltere merkezli yayın kuruluşu BSkyB’nin patlayan skandalın ardından Murdoch’ın eline geçmemesi için verilen savaş ve şirkete yapılan politik baskıyla genişlemeye başladı.

İngiltere’de partiler biraraya geldi ve Rupert Murdoch’a BSyyB’yi satın alma teklifini geri çekmesi çağrısı yaptı. Bu baskının nedeni olarak ise "kamu yararı" gösteriliyor.

Murdoch İngiltere’de medya dünyası üzerinde egemenliğini perçinleme adına 8 milyar pound değerinde bir teklif sunmuştu. İngiliz başbakanı David Cameron önderliğinde İngiliz parlamentosu medya patronuna bu sevdadan vazgeçmesi için politik baskı yapıyor. Murdoch parlamentoya karşı direnebilir ve teklifinde diretebilir. Fakat Guardian’ın yorumuna göre bu bir zamanlar onun arzuları doğrultusunda çaba sarf eden politik sınıftan dışlanması anlamına gelecektir.

Telekulağa yönelik soruşturma

Cameron ayrıca bugün bir yargıcın telekulağa yönelik geniş çaplı bir soruşturma başlatmasına start verecek ve buna parallel olarak bir panel de medyada geleceğe dair olası düzenlemeleri inceleyecek. Bugün adı açıklanması beklenen bir yargıç telekulak iddialarına yönelik genel bir soruşturma yürütecek. Bu soruşturmanın kapmasında polis, basın, politikacılar arasındaki ilişkiler de yer alacak. Soruşturma ise kriminal araştırma neticelenmeden kamuoyuna açıklanmayacak.

Cameron’un sözcüsü parlamentonun çekil önerisine karşı News Corp’un ne karar vereceği kendisine kalmış fakat "biz her zaman insanların parlamentonun söylediğini ciddiye almasını bekleriz" dedi.

Haberturk