Karakteri gerçeğe dönüştürmek

Oyunculuk eğitimi veren Bova: "Sabahları kapıdan ‘pazarlama müdürü’ rolüyle çıkmak bizi kendi gerçeğimizden ve özgünlüğümüzden uzaklaştırır."

04.01.2013 - 16:15 | MediaCat

anthony vincent bova Karakteri gerçeğe dönüştürmek
Facebook
Twitter
Google+
LinkedIn
+

Çağımızın en önemli tiyatro kuramcılarından biri olarak kabul edilen ve oyuncunun rol yapmaması gerektiğini savunan Eric Morris’in geliştirdiği ‘Morris Metodu’ ile eğitim veren Anthony Vincent Bova, bu metot ile oyuncuya canlandırdığı karakteri nasıl ‘gerçek’ yapacağını öğretiyor. Bu eğitimi vermek üzere Türk oyuncularla buluşan Bova, yalnızca ‘yapan’ değil, ‘olan’ bir oyunculuk hedeflediklerini söyledi.

Eric Morris metoduyla öğrenme hangi kriterlere dayanıyor? Bu metotla amaçlanan nedir?

Metot, temelde iki bölümden oluşuyor: Birincisi oyuncuların kendilerini ifade etmelerine engel olacak her ne varsa ortadan kaldırmak. Bu çok önemli bir bölüm çünkü kendilerini ifade etmezlerse, ne yaparlarsa yapsınlar tıkanacaklardır ve bunu da izleyici anlar. İkincisi ise işin ‘işçilik’ kısmı, oyuncuya oynadığı karakteri nasıl gerçek yapacağının anlatıldığı süreç. Sonuç; yalnızca ‘yapan’ değil, gerçekten o karakter ‘olan’; ‘oynayan’ değil, ‘gerçek yaşamdan an ve anlar oluşturan’ bir oyunculuk.

Eric Morris, oyunculuk üzerine tarihteki herhangi birinden çok daha fazla kitap yazdı. Bunun sebebi, oyunculuk eğitimleriyle alakalı hâlâ eksik bir şeyler olduğunu düşünmesiydi. Ona göre eksik olan, aktörlere öğretilmeyen şey ,kendileriyle alakalı duygusal bariyerleri olduğudur. İyi bir oyuncu olmanın yolu, bu bariyerleri aşmaktan geçer. Eric Morris metodu rol yapmamak üzerine kuruludur. Rol yapmak yerine ‘olmayı’ öğreten bu oyunculuk metodunda, aktörün öncelikle kendini tanıması, bariyerlerini bilmesi ve onları ortadan kaldırabilmesi, oynadığı role, gerçek hayatta kendini en yakın hisettiği zamanları tespit edebilmesi öğretilir. Bu süreç enstrümantal çalışma ile başlayıp alt kimliğe uzanan uzun bir yoldur ve oluşması yıllar süren çok saygıdeğer bir çalışma ile ortaya çıkmıştır.

Oyuncunun ‘kendi olma’sını temel alan bir yöntemi benimsiyorsunuz. Kendi olmak ile karakter olmak arasındaki fark nedir? Kendi olmak oyuncuya ne gibi bir avantaj sağlar?

‘Olmak’ gerçekçiliğin getirisidir. Karakter olmaksa ‘rol yapmak’tır.

Aktörün kendini tanıması, bariyerlerini tespit edip ortadan kaldırması ile mümkün olan karaktere en yakın hissetme anı, ‘olma’ duygusuna girdiği andır ki seyirci o anı yakaladığında kendini gerçek bir dünyanın içine çekilmiş bulur; zira aktör de aynı anda kendi gerçeğini yaşıyordur.

Bu çeşit bir metotla verilen eğitim oyuncular ve yöneticiler için hangi noktalarda farklılaşır ya da benzeşir?

Özünde birleştikleri yer Eric Morris metodudur. Aktörlerime de, yöneticilerime de rol yapmamayı öğretirim. İş hayatında da sabahları kapıdan ‘pazarlama müdürü’ rolüyle çıkmak bizi kendi gerçeğimizden ve özgünlüğümüzden uzaklaştırır. Önce mutsuzluk, sonra yanlış mesaj iletimine, son aşamada da başarısızlığa sürükler. Yöneticilerimle yaptığım çalışmanın temelinde iletişim bariyerlerini ortadan kaldırarak doğru mesajı iletmelerini sağlama hedefi vardır. Metot aynıyken uygulama biçimi ve sonuçları çok ciddi farklar ortaya çıkarır.

 

Melis Madanoğlu Sözer