Hayalet işler: Ödül almak için her şey mubah mı?

Advertising Age Türkiye Mayıs sayısının kapağına ‘hayalet işler’i taşıyor.

06.05.2013 - 15:21 | MediaCat

advertising-age-mayis-2013-sayisi-kapagi-0
Facebook
Twitter
Google+
LinkedIn
+

Advertising Age Türkiye, reklam dünyasının en tartışmalı gündem maddelerinden biri olan ‘hayalet işler’i Mayıs 2013 sayısının kapağına taşıdı.

Yarışma mevsimi yaklaşıyor. ‘Hayalet işler’ meselesinin reklam dünyasının gündemine bir kez daha gelmesi kaçınılmazdı. Ancak bu sefer sezon biraz erken açıldı. Tartışmanın fitilini ateşleyen olay ise, JWT Hindistan imzalı Ford Figo reklamları skandalı oldu. Advertising Age Mayıs sayısının kapağına, kimileri için kreatiflerin portföylerini kabartma amacından ileri gitmeyen, kimilerine göre ise tabularla dolu reklam sektörüne karşı bir baş kaldırışı simgeleyen hayalet işleri taşıdı.

Tartışmayı alevlendiren ve Goafest Reklam Festivali’ne katılmak üzere hazırlanan Ford Figo reklamlarında, elleri ve ağızları bağlı bir şekilde Ford Figo’nun bagajına tıkılmış Kim, Khloe ve Kourtney Kardashian kardeşler Paris Hilton tarafından kaçırılırken resmediliyor, hazırlanan diğer versiyonlarda ise Formula 1’deki rakipleri Sebastian Vettel, Lewis Hamilton ve Fernando Alonso’yu kaçıran Michael Schumacher ile bir grup yarı çıplak kızı alıkoymuş eski İtalya Başbakanı Silvio Berlusconi’ye yer veriliyordu.

Ford, cinsiyetçi öğeler ve şiddet içermekle eleştirilen reklamlara dair yaptığı açıklamada, “Hiç yaşanmaması gereken bu olay karşısında biz ve ajansımız büyük bir üzüntü duyuyoruz. Afişler Ford’un sahip olduğu nezaket ve profesyonellik standartlarına uymamaktadır” diyordu. Ancak ajansın, bahsedilen ‘hayalet’ çalışmanın yaratıcı ismi olan JWT Hindistan CCO’su Bobby Pawar’ın, Ford’un Blue Hive projesini yürüten kreatif direktör Vijay Simha ve kimliği paylaşılmayan bir yöneticiyi işten çıkarması bazı yaratıcı çevreler tarafından tepkiyle karşılandı.

Kreatifler sınırları zorluyor mu?

Reklam dünyasının en tartışmalı meselelerinden biridir, hiç yayınlanmayan ya da yarışma kurallarına uymak için yalnızca bir kere yayınlanan, tek derdi ödül almak olan bu tür ‘hayalet’ işler. Bu işlerin en dikkat çekici özelliklerinden biri de, yaratıcılığın ve cüretin sınırlarında gezinmeleri ve hatta bu sınırları sık sık aşmaları. Advertising Age, Hindistan’da yaşanan bu krizden sonra reklamcılığın bu çözülemeyen meselesini kapsamlı bir dosya ile sayfalarına taşıdı, reklamcıların ve reklam eleştirmenlerinin konuyla ilgili görüşlerine başvurdu.

Yanıtların büyük kısmı aynı cephede toplanmış gibi görünüyor. Reklam yaratıcıları hayalet işlere ve bu tür işler üreten meslektaşlarına pek de iyi gözle bakmıyor. Bu tür işleri mesleki yaratıcılığın sınırlarını zorlayan masum ve deneysel işler ya da yaratıcılığın önüne dikilen bariyerlere yönelik bir çeşit başkaldırı olarak görenler azınlıkta.

Aldığımız yanıtlardan edindiğimiz bir diğer his ise, reklamcıların bu konuda tartışmak ve konuşmak için çok ama çok iştahlı olmaları. Biz de MediaCat olarak tüm okurlarımızı #hayaletişler hashtag’iyle fikirlerini paylaşmaya davet ediyoruz.