Cannes Lions’ta öne çıkan 8 başlık

Bu yıl da geçen yıl olduğu gibi sektör için Cannes Lions Festivali'ni baştan sona izleyerek bir takım dersler, trendler ve olayları sıralamaya çalıştım.
01.08.2015 - 08:58
Facebook
Twitter
Google+
LinkedIn
+

Haziran ayında gerçekleşen 62’nci Cannes Lions Yaratıcılık Festivali için bir önceki sayımızda çok kapsamlı bir dosya yayınlamıştık. Bu yıl da geçen yıl olduğu gibi sektör için Cannes Lions Festivali’ni baştan sona izleyerek bir takım dersler, trendler ve olayları sıralamaya çalıştım. Ama önce Türk reklam sektörü olarak kendi tarihimizdeki en çok ödül kazandığımız yıl olduğunu hatırlayalım.

Türkiye Cannes Lions 2015’te:

  • 1 Grand Prix
  • 1 Altın Aslan
  • 2 Gümüş Aslan
  • 13 Bronz Aslan olmak üzere toplam 17 ödül kazandı.

Cannes Lions’ta bu yıl da bir yıldızlar geçidi izledik. MediaCat olarak 6 kişilik büyük bir kadro ile katıldığımız halde, hangi yıldıza yetişeceğimizi biz bile şaşırdık. Cannes’da bu yıl daha fazla sanatçı, kültür insanı, yönetmen, bilim insanı sahne aldı. MediaCat ekibi olarak bu yıl, daha fazla içerik ve bağlantı geliştirmekle kalmadık; online yayınlarla ve Periscope’tan yaptığımız canlı yayınlarla açık ara liderliğimizi bir kez daha gösterdik.

Bu yıl festivalden çıkardığım notların bazılarını okurlarımla paylaşmak isterim:

1. İyi kalpli markalar ödülleri topladı

Cannes’da bu yıl ödüller geçmişle kıyaslandığında daha fazla toplumsal faydaya odaklanmış projelere gitti denebilir. Gezegenin, toplumun sorunlarına kalıcı ve pozitif etki sağlayan projeler jürilerden yoğun destek gördü. Markaların vaadini destekleyen güçlü bir fikir ve mükemmel uygulamalarla hayata geçirilmiş bu tür projelerin büyük çoğunluğu Cannes’dan ödülle döndü. John Hegarty’nin “Yaratıcılık hayata değer katmalıdır” sözü bu yıl festivalin şiarıydı adeta.

2. İnovasyon ve teknolojide Uzakdoğu zirveye oynuyor

Bu yıl festivalde en çok konuşulanlar arasında “teknoloji”, “inovasyon”, “yapay zeka” gibi başlıklar yer aldı. Özellikle bu yıl eklenen “İnovasyon” bölümü, neredeyse gelecekte ayrı bir festivalin tohumlarını ekme iradesi gibiydi. Gösterdikleri çabalardan, sergiledikleri robotların şaşırtıcı performanslarından, yaptıkları sunumlardan Uzakdoğulu şirketlerin inovasyon ve teknolojide zirveye koştukları gün gibi ortadaydı.

3. Kadın Çağı’nın yükselişi ve Women to Watch

Cinsiyet eşitliği alanında dünyadaki gelişmelerin yaratıcılık ve reklamcılık sektörüne yansımasına şahit olduğumuz bir Cannes Lions yaşadık bu yıl. Ama bu yansıma geçici bir yansıma değil! Bu yıl yarışmanın kategorilerine eklenen Glass Lions ile cinsiyet eşitsizliği ve cinsel ayrımcılıkla mücadele Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivali’nin radarına kalıcı şekilde girmiş oldu. Bu bağlamda MediaCat olarak Advertising Age ile birlikte gerçekleştirdiğimiz “Global Women to Watch Reunion” etkinliği de oldukça ilgi gördü.

4. Mecra ve disiplin sınırları tümden ortadan kalktı

Birkaç yıldır gözlemlediğimiz sınırların buharlaşması konusu bu yıl her jüriyi ciddi olarak yordu. Mecralar ve disiplinler arasındaki sınırların buharlaşması ve geriye fikrin gücünün kalması jürilerin karar vermesini zorlaştırdı. Bir başka nokta ise projelerin hangi mecra için üretildiğinden çok, 360 derece fikir kapsamasıydı. Bu yıl katılan ve ödül kazanan çoğu proje katıldığı kategorilerin sınırlarını zorlamasıyla kendini belli etti.

5. Dijital mecraların ölçüm sorunu

Unilever’in Global CMO’su Keith Weed’in sunumunda yaptığı uyarı sektör için çok önemliydi. Weed’in sunumundan anladık ki, hızla büyüyen dijital ve mobil reklam pazarını yakın gelecekte büyük bir tehlike bekliyor. Weed Nielsen’in bir araştırmasından yola çıkarak dijital reklamların yüzde 40’ının hedef kitlesine ulaştığının raporlanmasına rağmen doğruları göstermediğini iddia etti. Ve dijital reklamcılık alanında toplamda 10 milyar dolarlık bir dolandırıcılığın söz konusu olduğunu söyledi. Dijital reklam sektörünün gerçek kişilere gösterdiğini iddia ettiği reklamların yüzde 40’lık bölümünün botlara gösterildiğini söyleyen Weed, sektörü ciddi bir şekilde uyardı. Dünyanın en büyük reklamverenlerinden birinin bu uyarısı bakalım sektör tarafından ne kadar ciddiye alınacak?

MediaCat'in İngilizce hazırladığı Cannes Lions özel sayısı bu yıl 9'uncu kez katılımcılarla buluştu ve yoğun ilgi gördü.

MediaCat’in İngilizce hazırladığı Cannes Lions özel sayısı bu yıl dokuzuncu kez katılımcılarla buluştu ve yoğun ilgi gördü.

6. Dijital tacize savaş

Bu yıl Monica Lewinsky’yi sahneye çıkaran Ogilvy & Mather’ın Global Kreatif Direktörü Tham Khai Meng, dünyada giderek yaygınlaşan dijital tacize karşı bir kampanya başlattıklarını duyurdu. Monica Lewinsky’nin kişisel hikâyesiyle birleştirerek anlattığı siber utanca karşı mücadele kampanyası, Cannes Lions 2015 katılımcılarından onay aldı. Meng, upstandr.com adını verdikleri web sitesiyle başlatılan hareketin dünyaya yayılması için çalışacaklarını belirtti. Umarım dijital tacizin artık normalleştiği ülkemizde de yaratıcılar bu kampanyaya destek verirler.

7. Nerede yaşadiğiniz değil, ne kadar yaratıcı olduğunuz önemli

Büyük reklam network’lerinin dünyadaki tüm ofislerine liderlik eden yaratıcı yönetmenlerin yaşadıkları lokasyonlar artık İngiltere ya da Amerika değil. Pek çok network’ün baş kreatif direktörü, artık ya Uzakdoğu’da ya da Latin Amerika’da yaşıyor. Saatchi & Saatchi’den Pablo Del Campo Arjantin’den, Jose Miguel Sokoloff ise Kolombiya’dan yaratıcı ekiplerini yönetiyor. DDB’nin global kreatif direktörü Amir Kassai ise İran’dan çıkmış, Almanya’da yetişmiş bir yaratıcı. Biz de Güven Borça’nın meşhur sorusundan ilham alarak soralım: Bu topraklardan dünya kreatif direktörü çıkar mı? Çıkarsa ne zaman çıkar? Sabırsızlıkla bekliyoruz.

8. “Uber icat oldu işler bozuldu”

Festivalin devam ettiği sırada Fransa’daki taksiciler Uber’e karşı grev yaptılar. Nedeni Uber sayesinde liberalize olan Fransız taksi piyasasının eski oyuncularının iş ve kâr kaybıydı. “Tüfek icad oldu mertlik bozuldu” diyen Köroğlu herhalde Fransız taksicilerin davasını dramatize etmek için “Uber icad oldu işler bozuldu” derdi. Hayat her alanda olduğu gibi sürekli devinerek kendi çözümlerini üretecektir. Gelenekselin inovasyona nafile direnişi bakalım ne kadar sürecek?